czwartek, 26 lipca 2012

Zbudować zespół - cz. 1 - Jak znaleźć dobrego handlowca?

Dzisiejszy rynek pracy jest bardzo różnorodny. Prowadzisz, bądź planujesz otworzyć działalność polegającą na sprzedaży bezpośredniej produktów i usług i pierwsze z czym przyjdzie Ci się zmierzyć to właśnie rekrutacja pracowników. 

Czym powinieneś się kierować szukając handlowców i gdzie powinieneś ich szukać?
Na samym początku spójrz na swój produkt, na pewno określiłeś już odbiorców docelowych swojego towaru lub usługi. Teraz postaw się w miejscu swojego klienta. Załóżmy, że prowadzisz sklep z elektroniką, masz w nim komórki, tablety i inne gadżety. Wiesz, że Twoim odbiorcą docelowym będzie głównie mężczyzna od 20 - 40 roku życia. Wczuj się teraz w niego, wchodzisz do sklepu, oglądasz produkty... Zadaj sobie pytanie, czego oczekujesz od sprzedawcy?
W moim przekonaniu powinien być to przede wszystkim profesjonalista, znający się na rzeczy fachowiec, który nie tylko będzie potrafił opowiedzieć o technicznych aspektach sprzętu, ale także dobrze będzie się posługiwał językiem korzyści. Potrzebujesz więc doradcy i specjalisty, bardziej od sprzedażowego killera.

Jeśli już wiesz jaki powinien być profil Twojego handlowca, to zastanów się, gdzie można go znaleźć. W omawianym przypadku raczej unikałbym darmowych portali ogłoszeniowych, czy regionalnych drobnych ogłoszeń, a tym bardziej wywieszek w postaci karteczki na jakiejś tablicy w markecie. Swojego handlowca tam raczej nie znajdziesz, warto więc zainwestować w ogłoszenie płatne z dobrą grafiką, bądź portal, który daje promocje pierwszego ogłoszenia gratis. Weź jednak pod uwagę, że szukając człowieka o określonych cechach i zdolnościach znajdziesz go na pewno, ale nie za cenę studenta, dorabiającego na studia. Myślę jednak, że dobry wybór handlowca, zwróci się wraz z zamknięciem pierwszego miesiąca w Twoim sklepie. Możesz także zawsze skorzystać z oferty biura pośrednictwa pracy. To dobre rozwiązanie dla tych, co nie mają czasu na rozbudowaną kampanię poszukiwania kandydatów. A i warunki są dla Ciebie bezkosztowe, ponieważ agencje proponują często zawarcie umowy z pracownikiem, a Tobie wystawiają jedynie fakturę.
W ogłoszeniu napisz czego oczekujesz i co gwarantujesz pracownikowi, a także to co może on osiągnąć pracując dla Ciebie. Warto, żebyś również wpisał wymagania progowe.

Jak zbadać kompetencje kandydatów?
W tym przypadku przy wstępnej selekcji kandydatów możesz skorzystać z usług biura pośrednictwa. Jeśli prowadzisz rekrutację sam, to musisz ją podzielić na kilka etapów:

1. Selekcja CV - Pamiętaj, że większość CV, które otrzymasz będzie można potraktować jako SPAM. Zgłoszą się do Ciebie ludzie nie posiadający, żadnego doświadczenia w sprzedaży, bądź nie odpowiadający Twojemu profilowi kandydata - nie trać na nich czasu.

2. Pierwsza rozmowa:
Temat rozmowy kwalifikacyjnej jest tak obszerny, że nie sposób go zamknąć w jakieś ramy krótkiej notatki. Zapraszam chętnych na moje szkolenia i coachingi, gdzie temat ten rozwijam znacznie szerzej. Warto tu jednak wspomnieć o umiejętnościach prowadzącego rozmowę, co do odczytywania prawdziwych zamierzeń i emocji kandydata.

C.D.N.

Zapraszam serdecznie do skorzystania z moich szkoleń i bezpośredniego zadawania pytań:
http://doceo.biz
ms.doceo@gmail.com

Pozdrawiam,
Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz